Co robić, gdy zaczyna boleć nas kręgosłup?

Bóle pleców, bóle kręgosłupa to bardzo częsta dolegliwość w dzisiejszych czasach, o wiele częstsza niż dawniej. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Siedzący tryb życia! Dawniej ludzie ruszali się o wiele więcej, nie każdy miał samochód, a więc poranny spacer na przystanek był obowiązkowy, każdy kto miał choć trochę miejsca wokół domu prowadził przydomowy ogródek. Ten sam problem dotyczy dzieci. Dawniej dzieci spędzały czas na trzepaku, a nie przed konsolą. Bóle kręgosłupa to znak naszych czasów, zatem co należy robić kiedy i nas dopadną?

Jak radzić sobie z bólem kręgosłupa?

Obecnie zdecydowana większość z nas spędza minimum 8 godzin dziennie przed komputerem w pozycji siedzące. A po powrocie do domu niestety często odpoczywamy w tej pozycji spędzając czas np. przed telewizorem. Nasz organizm nie jest przystosowany do długotrwałego przebywania w takiej pozycji, dlatego jego pierwszym sygnałem sprzeciwu są bóle kręgosłupa i całych pleców. Podstawową zasadą radzenia sobie z tą dolegliwością jest zmiana pozycji przy komputerze i dbanie o odpowiednią ilość przerw. Dobrze jest zadbać o ergonomiczne krzesło przy komputerze, a najlepszym rozwiązaniem byłaby możliwość zmiany pozycji siedzącej. W biurach coraz częściej są dostępne piłki rehabilitacyjne lub klękosiady. Redukują one napięcia w dolnej części kręgosłupa oraz wspomagają jego mobilność i wzmacniają mięśnie pleców. Podczas przerw dobrze jest choć troszkę się poruszać, rozciągnąć wszystkie mięśnie. Zalecana oczywiście jest aktywność fizyczna po pracy, na kręgosłup najbardziej polecane jest pływanie, bieganie, oraz coraz bardziej modna joga. W ostrych stanach bólowych oczywiście należy udać się do specjalisty, gdzie jednym z pierwszych zaleceń zapewne będzie skierowanie na fizjoterapię. Może się również okazać, że konieczne będzie leczenie farmakologiczne.

piłki rehabilitacyjne Zapobiegać, a nie leczyć

Profilaktyka przy tego typu schorzeniach jest dużo skuteczniejsza niż leczenie. W miarę dobra sprawność fizyczna sprawi, że do stanów bólowych nie dojdzie, lub będą słabe i przemijające. Jeśli masz do pokonania kilka pięter – zrezygnuj z windy; do pracy dojeżdżaj komunikacją lub na rowerze – to rozwiązanie ekologiczne i korzystne dla twojego zdrowia; możliwie najczęściej przesiadaj się na piłki rehabilitacyjne podczas pracy – będziesz pracował i ćwiczył jednocześnie. To tylko kilka pomysłów na zapobieganie bólom kręgosłupa, dobrze byłoby do tego dołożyć edukację kolejnych pokoleń. Pokażmy naszym dzieciom, że aktywność fizyczna w życiu jest równie ważna jak obowiązki w pracy i w domu, to pierwszy krok do dobrego zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *